lördag 9 oktober 2010

Sveket mot tåget

Nya flaskhalsar i tågtrafiken i södra Sverige. När Citytunneln invigts och spårutbyggnaden mellan Malmö och Lund är klar uppstår kapacitetsproblem på nya ställen. Det visar järnvägsexperten Lennart Serder idag i en rapport. Stora investeringar måste redan nu beslutas för att järnvägen ska kunna hålla måttet och utgöra ett framtida alternativ till flyg, privatbilism och lastbilar.

Men detta struntar regeringen i. I april i år presenterade de fyra borgerliga partiledarna under stort buller sina så kallade infrastruktursatsningar fram till 2021. Med tanke på vad de hade att säga är det mycket märkligt att de hade mage att förlägga jippot till Malmö centralstation. De hade inte en enda positiv nyhet att komma med för södra Sverige. Inte ett öre till nya spår- och järnvägar, snabbtågsförbindelser skjuts på framtiden men fortsatt utbyggnad av motorvägar fanns det pengar till.

I Reinfeldts nya ministär har Åsa Torstensson (C) fått silkessnöret som infrastrukturminister och efterträtts av Catharina Elmsäter-Svärd (M). Denne verkar dock bara vara inställd på att administrera de otillräckliga beslut som redan är fattade. Sveket mot tåget fortsätter.


Tidigare:
Nya spår - då krävs regimskifte; Välj!

Länkat: SDS; DN; HD; KB; Ex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar