söndag 18 april 2010

Sveket mot tågtrafiken i Europa

Flygstoppet har satt fingret på ett stort problem: Det europeiska sveket mot järnvägen. Jämfört med flyget är tågtrafiken uselt utbyggd. När så flyget plötsligt stannar finns inte skuggan av en chans för de internationella tåglinjerna att svälja resandeströmmarna. Det räcker att titta på de ordinarie tidtabellerna mellan Skandinavien och några viktiga metropoler, till exempel Amsterdam och Bryssel så ser man att något är väldigt fel.

Från Malmö till Amsterdam är det cirka 65 mil, alltså ungefär lika långt som från Malmö till Stockholm. Till Stockholm tar man sig på under 4,5 timmar med X2000. Till Amsterdam tar den snabbaste dagförbindelsen nästan 12 timmar, vilket inkluderar tre byten. Skulle man vilja åka på natten är tidtabellens snabbaste förslag 16 timmar för att transportera sig dessa 65 mil, med sex (!) byten inklusive ett mysigt uppehåll på Münsters Hauptbahnhof mellan 01.11 och 05.08 på natten. Bekvämare är naturligtvis nattåget utan byte Köpenhamn - Amsterdam, men då tar resan märkligt nog
ytterligare en timme längre.

Till Bryssel är det 77 mil från Malmö och med tanke på stadens betydelse inom EU kunde man kanske förmoda att förbindelserna var snabbare. Här tar det som bäst 12,5 timmar med tre byten och snabbaste nattförbindelse tar nästan 15 timmar inklusive ett byte i Köln 06.14 - 06.44.

I jämförelse med de enorma satsningar som har gjorts på det europeiska flyget framstår sveket mot järnvägen som monumentalt. Det är som en upp-och-ner-vänd värld där det mest klimatsmarta sättet att transportera folk och varor till varje pris ska straffas ut. Flygförbindelserna är täta, snabba och billiga medan tågförbindelserna är glesa, långsamma och dyra.

Sveket mot tågen är alltså också ett svek mot miljön. Miljöbelastningen för en tågresa mellan Malmö och Bryssel är några tusendelar av en flygresas.
Det är bara att hoppas att flygets sårbarhet nu ska tjäna som en väckarklocka.


Länkat till detta inlägg
SDS; SkD; SVT; DN; EK; NM;SDS; DN; SVD

2 kommentarer:

  1. Fel, Mats. Med CityNightLine kan du åka till Amsterdam från Köpenhamn över natten och utan byten. En jävla skillnad från de sex (!) byten du föreslår. Se själv på:
    http://www.citynightline.ch/nachtzugreise/view/en/reiseinformationen/fahrplan10_en.shtml
    Faktum är att tågförbindelserna från Köpenhamn är ganska bra, oavsett om du vill till Amsterdam, Frankfurt eller Zurich. Problemet är inte att tågtrafiken är uselt utbyggt, problemet är att många tågoperatörer inte kan erbjuda en produkt som kan konkurrera med flyget.

    SvaraRadera
  2. Tack för synpunkten. Jag kollade snabbaste förbindelser till varje ort och då stämmer det. Kan dock hålla med om att det inte blev speciellt rättvist att bara visa förslaget med de många bytena till Amsterdam. Jag justerar. Men håll med om att det är uselt att nattåget mellan Köpenhamn och Amsterdam ska ta 15 timmar och 47 minuter (man får ju lägga till ytterligare en timme för att passa in en anslutning från Malmö). Hur ska man kunna konkurrera med flyget med de förutsättningarna?

    Det är därför jag menar att det är ett svek:
    Tåg ut i Europa är ofta för omständigt och det tar för lång tid. Därtill är det oftast dyrare än att flyga. Det har blivit ett resesätt för fakirer.

    SvaraRadera